10 tips voor school

School is een plek waar je een groot deel van je leven zult verblijven. Het kan er gezellig zijn, maar ook zwaar en moeilijk. Je bent op school om te leren en dat is vaak iets wat minder leuk is aan school. Veel huiswerk en leren voor toetsen. Maar toch moet je jezelf er doorheen trekken. Dus voor de mensen die nog geen eindexamen hebben gehad of vakantie hebben, heb ik een aantal tips om school door te komen.

1. Maak planningen
Waarschijnlijk hebben je ouders je al honderd keer verteld dat je goed moet plannen. Maar het helpt ook echt. Ik plan graag toetsen vooruit zodat ik niet alles op één dag hoef te leren. Ook geeft het me een soort rust.
En het zorgt er voor dat ik niet ga stressen. Maar ik zal eerlijk toegeven, ik kom mijn planningen nooit precies na. Soms heb ik ergens geen zin in en sla ik een dag over, maar dan doe ik dat bijvoorbeeld de dag erna.
En als je dan echt de helft van je planning niet hebt gevolg en de toets is al de volgende dag, moet je maar denken dat het beter is dat je de helft al hebt geleerd. En dus niet alles nog hoeft te leren.
Voor het plannen van mijn toetsen gebruik ik graag deze desk planner van de HEMA.
2. Pauze
Ook al heb je heel veel te doen, toch is het belangrijk om pauzes in te plannen. Je hebt je hard geconcentreerd op je wiskunde huiswerk en wilt dan gelijk door gaan met geschiedenis. Ik zal je vast vertellen dat dat vast niet lukt. Je hoofd wordt ook moe van langgeconcentreerd  zijn! En de pauzes hoeven echt niet lang te zijn, 5 of 10 minuten is al genoeg. Hierdoor laat je je hoofd even uitrusten en kan je er daarna weer hard tegen aan.
In zo'n pauze kan je bijvoorbeeld een youtube filmpje kijken (zie mijn kanaal), even een stukje fietsen of bijvoorbeeld lezen.

3. Markeren
Zelf hou ik er heel erg van, markeren! Ik gebruik ze bij samenvattingen, planningen en aantekeningen. Iedere kleur heeft zijn eigen betekenis en dat zorgt er bij mij voor dat ik dingen makkelijker terug kan vinden. En dat alles er wat duidelijker uitziet. Daarnaast maakt het alles ook een stuk vrolijker. Ookal is dat niet heel belangrijk.

4. Samenvattingen
Ik weet dat niet iedereen er fan van is, maar zelf vind ik samenvattingen heel fijn. Je bestudeert de tekst goed en haalt voor je zelf de belangrijkst dingen uit de tekst die je moet leren. Je kunt verbanden duidelijk opschrijven. En dat zorgt er voor dat je niet alles in de tekst hoeft op te zoeken.
Ik schrijf mijn samenvattingen altijd met de hand, omdat ik weet dat je dan de info beter onthoud. Heb je nou nog nooit een samenvatting gemaakt, probeer het dan een keer en vertel me hoe je het vind werken! Daar ben ik benieuwd naar!

5. Maak je huiswerk
Ja, het is een werk en geen leuk werk, je huiswerk maken. Zelf heb ik er meestal geen zin in en het is ook vaak veel werk. Maar als je je huiswerk maakt moet je vaak de hele stof doorlezen en worden vragen gesteld op een manier hoe ze ook op de toets worden gesteld. Zo kun je dus goed oefenen! En wanneer je dan een toets hebt weet je in ieder geval waar het hoofdstuk over gaat.

6. Ruim je kamer op
Een opgeruimde kamer is een opgeruimd hoofd! Als je kamer en vooral je bureau waar je aan werkt rommelig is, wordt je snel afgeleid. En dus kan je je slecht concentreren. Daarom probeer ik regelmatig mijn kamer op te ruimen. En ik vind het echt niet leuk om te doen, hoor. Maar als ik thuis kom van school en mijn kamer is netjes dan is dat echt een fijn gevoel!
Meestal ruim ik mijn kamer 's avonds op, omdat ik er 's ochtends of na school geen zin in heb.
ja, dit is voor mij echt heel netjes
7. Aantekeningen
Maak aantekeningen in de les! Als een docent een lang verhaal vertelt onthoud ik daar zelf meestal niet zo veel van, maar als ik een paar dingen op schrijf gaat het al veel beter.
En wanneer een docent een aantekening op het bord schrijft is het al helemaal verstandig om dat op te schrijven. Er zit vaak wat extra informatie in of de info uit het boek wordt makkelijker uitgelegd. Heel handig als je wilt gaan leren!

8. To do lijstjes
Als je veel huiswerk te doen hebt is het fijn om alles op een rijtje te zetten. Hierdoor zie je duidelijk wat je allemaal moet doen en kan je dingen ook af vinken of markeren als je het af hebt. Zelf maak ik vaak to do lijstjes, maar je kunt ook Wunderlist gebruiken.

9. Zet je mobiel uit
Ja het is moeilijk en ik kan het zelf ook meestal niet, je mobiel uit zetten of weg leggen. Ik wil graag berijkbaar zijn voor mensen en ik wil op tijd weten wat er gebeurt in de blog wereld.
Maar ik merk echt een groot verschil tussen wanneer ik mijn mobiel niet pak tijdens het huiswerk maken en wanneer wel. Als ik niet op mijn mobiel zit krijg ik altijd zo veel meer gedaan!
Als je het nou moeilijk vind om je mobiel weg te leggen kan je ook de app Forest gebruiken. Bij deze app plant je al het waren een boompje die gaat groeien en alleen gelaten wilt worden. Dit zorgt er voor de je niet naar andere apps kan gaan, want dan gaat je plantje dood. En dat wil je niet!


10. Beloningen
Als je dan al je huiswerk af hebt ik het fijn om je zelf een beloning te geven. Het kan eten zijn, maar dat is natuurlijk niet zo gezond. Daarom mag ik van mezelf iets  leuks doen als beloning. Zoals bijvoorbeeld een blogpost schrijven of een video editen. Maar je kunt als beloning in het weekend afspreken met vriendinnen.

Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben gehad. Laat ook zeker je eigen tips achter, want die kan ik zeker gebruiken!

Reacties

  1. Goede tips, heb er zeker wat aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tips! Ik heb op dit moment vakantie maar ik leerde ook altijd met samenvattingen. Markeren vond ik 1 van de leukste dingen dus mijn samenvattingen waren altijd helemaal gemarkeerd haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijne tips! Samenvatten vind ik erg fijn. Ik type het dan uit op de computer, print ik het uit en dan markeer ik nog de belangrijke dingen. To-do lijstjes vind ik ook erg fijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 favoriete youtubers (Engelstalig)

Monchoutaart recept

Motivatie Qoute